Du har nu sett Låna för livet, gjort anteckningar och diskuterat. Skriv dina reflektioner runt frågorna nedan som svar på det här inlägget.
- Vilken moral förespråkar filmen?
- Vad tänker du om den moralen? Exempel: Är den bra? Dålig? Möjlig? Problematisk?
- Vilka medel använder coacherna för att uppfostra de vuxna?
- Vad har barnen för roll i filmen? Exempel: Är de en del av de vuxnas uppfostran eller har de självständiga roller?
Fundera också runt filmen som film. Vad får vi se, hur och varför?
- Manus, hur ser berättelsen ut som vi får ta del av?
- Vilka röster hör vi och hur hör vi dem?
- Regi, hur har personerna i filmen regisserats för att berättelsen ska bli tydlig för oss som tittar?
- Klipp, hur påverkar klipp och scenbyten filmen
Jag tänker att moralen är väldigt möjlig och vanlig i dagens samhälle. Många familjer har för höga räntor och räkningar som är onödiga. Det är väldigt många som inte tar tag i det!
SvaraRaderaCoacherna åker runt till familjerna och ger de råd som verkar behövas för att dom ska ta tag i sina ekonomiska problem som de har mer eller mindre.
Barnens roller i filmen ser lite olika ut.
I familjen Wallman så har barnen varit engagerade där de har varit med och sparat. Så i Wallman familjen har de en del av de vuxnas uppfostran.
I familjen Hadjeav så är de mer att barnen har självständiga roller.
Vi ser olika familjer som har ekonomiska problem på sitt sätt. Coacherna åker hem till familjerna under tre månader och hjälper dom att komma tillbaka på fötter igen. Coacherna pratar med dom så att de inte lånar till resor som det var prat om i den ena familjen.
Vi hör föräldrar som diskuterar med varandra, tycker olika och i slutet så är alla familjer och personer nöjda att de har deltagit. Att experimentet var något positivt och en förändring för deras familjer. Vi hör barn som har funderingar på om ekonomin kommer att hållas fast vid det här eller om det kommer att komma tillbaka som det var innan.
I filmen så har coacherna frågat frågor till familjerna och pushat dom rejält så att det ska klara av att sänka boenderäntorna. De har regisserat så att man får se familjerna/personerna där de sitter och diskuterar om ekonomin och även så har vi sett personer som de intervjuar ute på stan.
Man klipper väldigt mycket från familjerna till folk ute på stan och har frågat dom hur de skulle göra om de vann eller fick långa 100.000kr och där folk svarar olika svar. Svaren är allt från resor, köpa hus, segla runt i Sverige m.m
Låna för livet
SvaraRaderaMoralen i filmen är att man ska spara istället för att slösa. Att man inte ska köpa saker hela tiden för man vet aldrig om man får "oförutsedda" utgifter eller om något händer och man måste betala extra. Man måste tänka vad man använder sina pengar till och vad man har för fasta utgifter.
Moralen är bra och är fullt möjlig att leva efter.
Coacherna använder sig av att diskutera exempel på hur saker kan se ut och att man kan leva gott men ändå spara mycket pengar. Coach Birgitta ser till att Nils klipper sitt kreditkort och säger till han att inte låna pengar speciellt från hans egna mamma.
I Familjen Wallman var båda barnen med på att spara och försökte hjälpa till. De andra barnen var mer i bakgrunden.
Man får se lite grann i familjernas vardag, ibland när dem diskuterar ekonomi både med coacherna och med varandra även med deras barn. Vi får se te x när Nils måste panta burkar för att ha pengar till mat innan han får nya pengar för han har slut på pengar, Nazira går och letar jobb så att dem får in mer pengar, Cecilia och Ulf försöker diskutera sin resa i köket ifall dem ska ta ett lån eller vänta med resan och spara pengar till det osv.
Manus: vi får följa 4 familjer som är med í ett experiment för att se om dem skulle klara av att få betala extra utgifter.
vi hör föräldrarnas röster, barnens röster, experters åsikter, folk som blir intervjuade på stan och coachernas.
Regi: personerna som är med berättar om deras ekonomi och man får även höra vad vissa experter har för åsikt och deras förslag. Folk på stan blir intervjuade om te x deras ekonomier och hur dem tänker kring pengar.
Klipp: ingen aning
Filmen försöker förmedla att det är fel att bara slösa pengar utan att sätta upp en planering, att man behöver spara pengar också och inte bara slösa. Använda det till något vettigt helt enkelt. Den moralen enligt mig är nödvändigt för att man jobbar och tjänar för dessa pengar man har på kontot och då är det vettigt att veta vart pengarna går, all köp man gör är inte nödvändigt man kan tex leva på samma välfungerande jacka tills den är oanvändbar, man behöver inte flera sorter. Sen är det upp till var och en vad de vill göra med pengar.
SvaraRaderaCoacherna lade till extra kostnader i dessa tre månader experimentet gick ut på och familjerna sparade mer på att lägga undan och klara sig på en viss bestämd budget.
Det var olika på olika familjer, på familjen Wallman fick dottern va med och bestämma samt kontrollera att hon inte blev för bortskämd. Däremot på Hadjaev familjen hade barnen inga roller, de var bara barn och föräldrarna bestämde själva över hushållsekonomin.
Manus: vi får följa ett experiment på ett par familjer och se hur det går med pengar sparandet och kostnaderna för 3 månader.
Röster: vi hör de vuxnas röster, barnens röster och coachernas röster. Samt musik med anknytning till filmens budskap.
Regi: de pratar lite mer allmänt så att man kan känna igen sig själv som åskådare, det är inte väldigt djup berättad utan lite mer om att de tex ska sänka på räntan och avbetala det man har lånat utan att skjuta upp det.
Klipp: scenbyten har gjorts för att vi ska kunna jämföra mellan olika familjer direkt när det gäller samma punkter. Det blir lättare att få en bild istället för att visa familjerna en och en.
Jag tror att moralen är att alltid ha en buffert på kontot. Det vara bra för oförutsedda utgifter bland annat. Det är lätt att inte tänka på sånt, men sen kan man bara stå där när det inträffar med noll kronor. För mig är det en självklarhet att försöka spara varje månad.
SvaraRaderaCoacherna uppmuntrar familjerna till att till exempel att ringa till olika banker och förhandla om räntekostnaderna på bostads lånen, fixa matlådor till jobbet och handla bara det som behövs och inte mer.
Barnen hos familjen Wallman fick vara med och göra matlista. Det stora dottern började spara på sin veckopeng. Hos de andra familjerna fick man inte se barnen så mycket.
Berättelsen går ut på ett experiment som man gör på fyra familjer, de får extra kostnader varje månad i tre månader som de måste betala och sedan också försöka spara utöver det.
Vi hör många röster, familjens röster, coachernas röster och en annan man som berättar i bakrunden.
De har gjort intervjuer på människor ute och ställt frågor och följdfrågor angående ekonomin till personerna.
Klipp och scenbyte har de gjort bra, man märker inte när de spelar eller när de pratar spontant.
jag tycker moralen är bra och möjlig.
SvaraRaderaCoacherna lägger upp olika medel för de 3 månaderna som kommer, medel 1 var att dra ner på onödiga köp och försöka spara lite mer bokostnaderna gick upp, medel 2 var att ränteavdraget. jag tycker programmet är bra för om jag hade haft den inkomsten som nån i programmet hade det är bra och ha en inblick på sin egen ekonomin Blessings Från Sebbe
SvaraRaderaLåna för livet -slutliga reflektion
Besvar till frågorna
•Filmer förespråkar hur de kan ta hand om deras ekonomi och hur de kan ordna och planera deras inkomster och bolåneräntor
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
•Den är både bra och möjlig , bra för att de kan spara pengarna för något annat och möjlig eftersom de har möjlighet att använda detta på rätt sätt
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
•Genom att ge olika förslag och diskuterar deras tankar och visa dem hur mycket de kan spara
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
•Dem är en stort roll för vuxna eftersom barn behöver saker och gott och det kostar pengar och gör glädje till barn så har vuxna ibland svårigheter att undvika barnets vilja
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
•Det vi som tog del av var bara hur det skulle behandla deras ekonomi inget mer fick vi vet såsom hur de visade inte mycket om deras liv och vad dem gör
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
•Både sorgligt och glad, sorgligt när något svår eller dåligt händer och glad när de går över svårighets
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
•Man kunde see det att man är förberedd och det var något man kunde märka
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
•Man märker det men det gör inte stort skillnad eftersom de har behandlat det på bra sätt
vilken moral förespråkar filmen?
SvaraRaderaokunskap hos personerna, vad dem anser som rätt och fel med att låna och vart lånet ska gå till och bror på vad det är för lån om det är från familj eller kompis eller banken,
vad tänker du om en moralen? exempel: är den bra? dålig? möjlig? problematisk?
i början kan jag tycka den är inte är så bra för att dem slösar och lånar hur som helst, men efter sina månader med att börja tänka våga samt vilja ha bra koll på sin ekonomi och kunna spara till saker för istället att ta lån för kunna göra saker.
vilka medel använder coacherna för att uppfostran de vuxna?
med att kolla med personerna att hur mycket dem slösar varje månad, samt ger dem extra kostnader för kunna se om dem kan klara sig samt ge råd för minska utgifterna varje månad
vad har barnen för roll i filmen?
i familjen Wallman var del av experimentet sydes även hjälpte till tyckte det var roligt, familjen Katsler var barnen inte så står del utom att dem är del av utgifterna. familjen Bahti och Nazira deras barn var med för deras barn och dem en del av utgifterna
fundera också runt filmen som film,vad får vi se, hur och varför?
Manus, hur ser berättelsen ut som vi får ta del av?
i början pratar dem om familjerna som ska vara med i experimentet, och det är olika ekonomer som pratar lite om ekonomin hur folk beter sig och det två coacherna sen mer uppbyggt att först deras problem få ihop ekonomin och dem får extra kostnader dem ska få hela för varje månad svårare att gå runt och hur man kan lösa problemen med att dra ner på kostnaderna och att dem har även frågat personer på gatan deras jobb hur dem hur på ekonomi och lån sparande och hur 4 familjerna från misskötasamma till skötsamma som sparar jobba betala av lånen sänkt lånen
vilka röster hör vi och hur hör vi dem?
det är Måns, Hanna, familjen Wallman, Bahti Nazira barnen och Birgitta Piper och Claes Hember, och rösten som pratar i början och slutet av avsnitten sen har vi folk andra som dem frågar undrar programmet och Nils hans mamma och pappa, ekonomerna och en jobbcoach några från hotell som Nazria sökte jobb
Regi hur har personerna i filmen regisserats för att berättelsen ska bli tydlig för oss som tittar?
antar man har filmat så allt det klart sedan klipper och klistrar så att det ska bli lätt förstå samt det ska bli intressant, att kolla på, att det inte är för långa avsnitt man ser vad felet dem gör och hur dem rättar till det.
klipp, hur påverkar klipp och scenbyten filmen?
ja att avsnitten inte blir långa och att man inte får höra allt vad dem säger om dem hoppar under samtalen från dem sitter vid bordet och pratar och sedan hoppar till T.ex. måns sitter pratar i en fåtölj,
Moralen är att ha bra koll på sin ekonomi, inte slösa pengar på vad som helst för att sedan drunkna i skulder och krediter och inte kunna klara sig.
SvaraRaderaLösningen är superbra. Det skapas nya möjligheter som personerna inte trodde fanns.
Coachen tar en liten summa av familjens pengar och tvingar dem att överleva utan dessa pengar. De tvingas spendera hur lite som möjligt och inte överdriva med utgifterna.
Barnen är helt och hållet med i vuxnas uppfostran. Barnens ekonomi ingår med föräldrarna. Dem hade ingen roll i det här experimentet.
Vi får se olika familjer som har svårigheter med ekonomin och deras vardagliga liv. En coach som går runt och träffar dessa familjer och försöker hjälpa med råd och olika sätt för att överleva och dessutom spara lite extra pengar. Vi får se personer på gatan som blir intervjuade med olika frågor om ekonomi.
Syftet är att få lära sig att ta ansvar, bestämma och ha koll på sin ekonomi. Tittaren kan lära sig mycket genom att bara följa coachens sätt att hjälpa dessa personer. Hen kan få möjligheten att följa den rätta vägen och hålla koll på sina pengar.
Man hör många röster; familjens röst, barnens röst, intervjuade personers röst, andra personers åsikter och rösten i bakgrunden.
Vi fick se o lyssna på problem och lösningar. Se hur personerna behandlar sin ekonomi. Lyssna på experternas åsikter och råd. Följa hur de personerna gjort exakt för att klara sig.
Klipp och scenbyten är bra gjort, tom med musik ibland för att skapa lite känslor hos tittaren.
Det här program heter Låna för livet och det handlar om fyra familjer med ett experiment för att se om deras ekonomi klarar tuffare tider. Den hjälper många som har låna pengar för att klara sig och det försöker att lära man att inte för att slösar pengar, det också lära oss hur man kan spara pengarna. Jag tycker att det är dålig
SvaraRaderaLåna för livet
SvaraRadera• Hur kan man ordna ekonomisk fråga och se rätt väg för framtiden när det gäller ekonomisk fråga. Moral kan vara både bra och dålig. Det beror på hur personer lyssnar på de som vill hjälpa till och om de vill lyssna. Problematisk att man kan hamna i svårt situation med en konflikt och fel tolkning.
• Olika förslag och diskussion av ekonomiska coacher att försöka övertyga deras tankar och se verkligheten.
• Barn är del av vuxnas uppfostran för man måste balansera barnens vilja för att hamna på bra väg. Barn köper saker utan att de är medvetna att det kan påverka familjens kostnad.
• I berättelse man ser bara om deras ekonomi inte t.ex. om deras förhållande eller beteende i deras privata liv. Allting handlade om ekonomisk fråga.
• Vi hör familjens röst, barns, coachers och person som försöker förklara situation medan filmen inspelas.
• Alla hade sina roller, berättade sina åsikter hur de känner efter möte med coacher och hur ska de prata och med vem.
• Filmen inspelas i verkligheten med gräns och utklippta onödiga saker. Man ser inte så stort skillnad och scenbyten är lite rörligt men det kan göra oss mer intresserade och lägga mer koll på. Musiken påverkar oss med känsla det kan bero på att det är lugnt melodi, för oro eller glad.